روسازی بتنی – آزادراه اصفهان شیراز

اولین آزادراه با روسازی بتنی اجرا شده

در ایران

روسازیی بتنی آزادراه اصفهان – شیراز

اجرای روسازی بتنی آزادراه اصفهان – شیراز به طول 54 کیلومتر، حد فاصل کیلومتر 116 الی 170 واقع در قسمت اول آزادراه اصفهان – شیراز

کیلومتر اجرایی

اجرای پروژه روسازی بتنی

 

قسمت اول آزادراه اصفهان – شیراز از شهر ایزدخواست (کیلومتر 116 ) آغاز و بعد از طی مسافت 105 کیلومتر و ، بعد از عبور از شهر سده به اتمام می رسد. در این بین و بر اساس مطالعات روسازي انجام شده و مصوب فاز 1 مقرر گردید حد فاصل کیلومتر 116 الی 170 (قطعه اول آزادراه) به طول 50 کیلومتر، روسازي بتنی درزدار غیر (JPCP)  مسلح 1 با عیار 420 کیلوگرم سیمان در هر متر مربع اجرا گردد. بر اساس مطالعات فاز 2 انجام شده طرح روسازي بتنی به ضخامت 29 سانتیمتر به همراه اساس تثبیتی به ضخامت 20 سانتیمتر پیشنهاد شده است.

خلاصه مراحل عملیات اجرایی روسازي بتنی فوق الذکر به شرح ذیل می باشد:

  •  اجراي اساس تثبیتی در ضخامت 20 سانتیمتر با مقاومت فشاري 7 روزه حداقل 70 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع بر روي لایه سابگرید 2
  •  اجراي لایه ژئو تکستایل با لایه نایلون به عنوان لایه جداکننده جایگزین گردیده است.
  •  اجراي روسازي بتنی درزدار غیر مسلح با استفاده از فینیشر مخصوص بتن مطابق با شرایط اجرایی و مشخصات فنی
1
2
1

کیلومتر 116

2

کیلومتر 170

اختلاط بتن

مشخصات اختلاط بتن

اختلاط بتن روسازي با استفاده از بچینگ مستقر در کارگاه با فاصله حمل ماکزیمم 10 کیلومتر صورت می پذیرد. بچینگ مورد نظر باید ظرفیت تولید حداقل 150 متر مکعب بتن در ساعت را داشته باشد. کلیه بخش هاي مختلف بچینگ از جمله میکسراصلی، سیستم توزین، بارگیري و … به طور مرتب توسط شرکت تولید کننده بازبینی و در زمان مورد نظر کالیبره گردد. حداقل زمان اختلاط 45 ثانیه بوده و در صورت نیاز با توجه به طرح اختلاط پیشنهادي و با نظر دستگاه نظارت این زمان  قابل افزایش خواهد بود. طرح اختلاط بتن روسازي با استفاده از مصالح سنگی کوهی واقع در پروژه و با دانه بندي 0 -20 در نظر گرفته شده است. میزان سیمان و آب مصرفی در بتن روسازي بر اساس طرح اختلاط پیشنهادي که شرایط اولیه طراحی را برآورده نماید تعیین می گردد. بدیهی است در صورت نیاز با توجه به تغییرات مشاهده شده در نتایج پارامتر هاي حجمی و مقاومتی بتن طرح قابل بازنگري خواهد بود. میزان و نوع مواد افزودنی بتن از جمله روان کننده و مواد هوازا پس از ارایه نتایج آزمایشگاهی طرح اختلاط بتن و با نظر دستگاه نظارت و تایید کارفرما مجاز خواهد بود.

حمل بتن

حمل بتن از بچینگ

 

حمل بتن از محل بچینگ به محل اجراي پروژه با استفاده از کامیون هاي مخصوص صورت می پذیرد. حداکثر زمان حمل تا محل اجراي پروژه در دماي هواي بالاي 20 درجه سانتیگراد 30 دقیقه و در دماي پایین تر از 20 درجه سانتیگراد، 60 دقیقه لحاظ می گردد. پوشش کامیون هاي حمل بتن در شرایط بارندگی الزامی است.

پخش و اجرای بتن

این بخش خود پنج مرحله دارد

 

عملیات اجرا و پخش بتن با استفاده از فینیشر مخصوص پخش بتن (در این پروژه SP 850) و دستگاه TCM 900 به منظور پرداخت و عمل آوري سطح اجرا شده صورت می پذیرد. پیمانکار موظف به رعایت دستورالعمل هاي لازم در زمینه سرویس و نگهداري و کالیبراسیون دستگاه مذکور در زمانهاي مشخص شده توسط شرکت سازنده می باشد.

الف) نقشه برداری مسیر

قبل از شروع عملیات بتن ریزي، پیمانکار موظف به انجام عملیات نقشه برداري کامل مسیر اجراي روسازي بتنی و تدقیق کد هاي مسیر به منظور رعایت کد خط پروژه توسط فینیشر پخش بتن می باشد. علامت گذاري در کنار مسیر و در فواصل هر 5 متر با استفاده از پین هاي فلزي و سیم هاي راهنما صورت می پذیرد. تعیین محل درزها و شروع و انتهاي هر دال نیز مشخص می گردد.

ب) اجراي لایه ژئوتکستایل

قبل از اجراي لایه روسازي بتنی به منظور جداسازي و عدم اتصال بین لایه اساس تثبیتی و لایه بتنی، اجراي لایه ژئو تکستایل نبافته بر روي سطح الزامی است.

پ) اجرای داول و تای بار

بسته به شرایط اجرایی پروژه و امکانات دستگاه فینیشر بتن امکان جاگذاري داول و تاي بار به صورت اتوماتیک و یا دستی فراهم خواهد بود. بر اساس مطالعات فاز 2 انجام شده مشخصات داول و تاي بار به شرح ذیل می باشد:
داول بار : میلگرد بدون آج به قطر 30 میلیمتر به طول 50 سانتیمتر در فواصل هر 25 سانتیمتر با حداقل مقاومت کششی 250 مگا پاسکال مطابق با استاندارد DIN EN 10060

تاي بار: میلگرد آجدار به قطر 20 میلیمتر به طول 80 سانتیمتر در فواصل هر 100 سانتیمتر با حداقل تنش تسلیم 4000 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع

ت) پخش بتن

پخش، تراکم و پرداخت بتن روسازي توسط دستگاه فینیشر مخصوص بتن (SP850 ) انجام میشود. این ماشین پخش و اجرای روسازی بتنی تا ضخامت 45 سانتی متر و در عرض 2/5 تا 10 متر در یک لایه را دارد.

ث) پرداخت و عمل آوری بتن

به منظور پرداخت نهایی و مضرس کردن سطح و همچنین تکمیل فرآیند عمل آوري بتن از ماشین TCM (که در فاصله معین و بلافاصله بعد از فینیشر بتن حرکت می کند) به عرض اجرایی 9 متر استفاده خواهد شد. به منظور رسیدن به اصطکاك لازم سطح مضرس شده باید داراي شیار هاي عرضی به عمق 3 میلیمتر باشد.

کاترزنی درزهای انقباظی

مرحله اول

 

کلیه درزهاي عرضی (درز انقباظی) در فواصلی که قبلا توسط نقشه بردار در حاشیه مسیر پیاده شده است اجرا می گردد. زمان اجراي درزهاي عرضی باید به گونه اي باشد که ترك هاي انقباظی ناشی از خشک شدن در بتن رخ ندهد. این زمان بسته به شرایط جوي باید از 4 تا 8 ساعت پس از پخش بتن صورت پذیرد. ماکزیمم زمان اجراي درزهاي انقباظی طولی ( بر روي تاي بار ها) 6 ساعت پس از اجراي درزهاي عرضی انقباظی است. درزهاي اجرا شده باید کاملا عمود بوده و دقیقا بر روي آکس داول و تاي بارهاي قرار داده شده در بتن اجرا شود.

کاترزنی درزهای انقباظی

مرحله دوم

 

کاتر زنی در مرحله دوم پس از سفت شدن بتن و رسیدن به حدود 70 درصد از مقاومت فشاري طرح صورت می پذیرد. بسته به نوع و سایز مصالح درزگیر مورد استفاده اندازه درز مرحله دوم به شرح ذیل پیشنهاد می گردد.

  • درزهاي عرضی انقباظی ثانویه (محل قرارگیري روي داول بار) به عمق 35 میلیمتر و عرض 8 میلیمتر اجرا می گردد.
  • درزهاي طولی انقباظی اولیه (محل قرارگیري روي تاي بار) به عمق 35 میلیمتر و عرض 6-8 میلیمتر اجرا می گردد.

به منظور محافظت از لبه درز با استفاده از ماشین مخصوص، لبه درز به عرض 3 میلیمتر از طرفین با زاویه 45 درجه شیب دار می شود. قبل از پر کردن درز، درز برش خورده به طور کامل با استفاده از برس هاي مخصوص تمیز و عاري از هرگونه رطوبت و یا آلاینده می گردد. فاصله زمانی تمیز کردن و پرکردن درز باید کوتاه باشد در غیر اینصورت درز مجدد از مواد مضر پر خواهد شد.

محافظت و کنترل کیفی روسازی بتنی

 

پس از اجراي روسازي بتنی به منظور حفاظت از سازه و رعایت زمان لازم جهت عمل آوري، عبور ترافیک از روي مسیر تا رسیدن به مقاومت 28 روزه ممکن نخواهد بود. در هر صورت عبور از روسازي اجرا شده تا زمانی که مواد درزگیر کار گذاشته نشده باشد ممنوع است.
مطابق با نشریه 101 سازمان برنامه، کنترل کیفی بتن به طور مداوم در تولیدات روزانه، توسط آزمایشگاه مانا پی سنجش و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاك صورت گرفته و با رواداري اعلام شده طرح کنترل می گردد. در صورت نیاز و با نظر دستگاه نظارت امکان تغییر در نوع و یا تعداد آزمایشات تکمیلی نیز وجود خواهد داشت. کنترل کیفیت اجرا بر اساس ضوابط ارایه شده در طرح و نقشه جات اجرایی ارایه شده پیوست به طور متناوب توسط عوامل نظارت صورت می پذیرد.

افتخاری دیگر برای مهندسان ایرانی