درباره پروژه

آزادراه اصفهان شیراز

آزاد­راه اصفهان- شیراز به طول 225 کیلومتر و در 7 قطعه تعریف شده است. این آزادراه از کیلومتر 624+116 و در فاصله حدوداً 8 کیلومتر قبل از شهر ایزدخواست شروع می­گردد و در امتداد تقریباً شمال به جنوب تا شمال شیراز ادامه می­یابد. آزادراه ضمن عبور از کنار رودخانه ایزدخواست و آبادی‌های خسرو و شیرین، منطقه کوهستانی چهاردره، شرق یاسوج (به فاصله حدود 50 کیلومتر)، تنگ براق، غرب سد ملاصدرا، شرق آبشار مارگون، بهشت گمشده، کامفیروز و عبور از ساحل حاصلخیز رودخانه کر به دشت بیضا می­رسد و بالاخره در نقطه­ای به نام تنگ خیاره در شمال شهر شیراز واقع در کیلومتر 800+325 خاتمه می­یابد.

قطعه 1 آزادراه از ایزدخواست -بخش مرکزی شهرستان آباده- شروع می‌شود و پس از عبور از دامنه­های شرقی کوه مروارید وارد دشت شیخ احمد می­شود. با عبور از دشت شیخ احمد وارد قطعه 2 آزادراه می­شویم. این قطعه تا منطقه خسرو و شیرین از توابع شهرستان آباده ادامه می‌یابد. در قطعه 3 وارد شهرستان اقلید می­شود و این قطعه تا تبادل یاسوج- اقلید ادامه می­یابد. مسیر عبور قطعه 4 از حوالی روستای تنگ براق از توابع اقلید است، هچنین دشت حاصل‌خیز کامفیروز در حوزه نفوذ این قطعه قرار دارد که در این دشت­ها کشت برنج به صورت گسترده صورت می­گیرد. مسیر این قطعه تا روستای آب ماهی ادامه دارد. با عبور از روستای آب ماهی قطعه 5 شروع می­شود که در مجاورت این قطعه، منطقه حفاظت شده تنگ بستانک قرار دارد و امتداد این قطعه تا نزدیکی روستای ممو می­باشد. قطعه 6 از روستای ممو شروع شده و تا تنگ خیاره از توابع شهرستان سپیدان ادامه می‌یابد. قطعه 7 آزادراه در حد فاصل تنگ خیاره تا شیراز در دست مطالعه است.

نقشه مسیر

1
2
3
4
5
6
7
1
  • شروع قطعه یک
  • عبور به صورت غير همسطح از خط راه آهن
2
  • شروع قطعه دو
  • عبور از دشت شيخ احمد
3
  • شروع قطعه سه
  • عبور از منطقه كوهستاني چهاردره
4
  • شروع قطعه چهار
  • نزديكي روستاي تنگ براق
5
  • شروع قطعه پنج
  • نزديكي روستاي آب ماهي
6
  • شروع قطعه شش
  • نزديكي روستاي ممو
7
  • شروع قطعه هفت
  • فاصل تنگ خياره و شيراز

مشخصات قطعات

قطعه یک تا هفت

مقایسه مسیر آزادراه

با مسیر فعلی (سیاهرنگ)

اين آزادراه به طول 225 كيلومتر و 4 خطه (رفت و برگشت) داراي 584 دستگاه پل (جمعاً به طول 4052 متر) و 2 دستگاه گالري (جمعاً به طول 1372 متر) مي باشد و در مهندسي ارزش انجام شده 5 تونل پيشنهادي حذف گرديده است. اين آزادراه مسافت بين اصفهان و شيراز را به ميزان حدود 122 كيلومتر نسبت به مسير موجود كاهش داده است.

در اجراي مفاد اين قرارداد م سئوليت انجام مطالعات و خدمات مو ضوع قرارداد بعهده مهند سين مشاور پارس و كنترل هاي مهندسي مسير به مهندسين مشاور مترا، پل ها به مهندسين مشاور كرانه به كرانه پارس، تونل ها به مهندسين مشاور فراشار آسيا، مطالعات ژئو تكنيك طرح به مهندسان مشاور زميران و خدمات مهندسي مكانيك خاک و مطالعات ارزيابي زيست محيطي به مهند سين م شاور آماي شگران زي ست محيطي آريا واگذار گرديد. به علاوه از سوي كارفرما مهند سين م شاور فراديد بعنوان دستگاه نظارت بخش اول آزادراه (قطعات 1 و 2 و 3) و مهندسين مشاور پل رود بعنوان دستگاه نظارت بخش دوم آزادراه (قطعات 4 و 5 و 6 و 7) انتخاب گرديد.

کپی رایت - تمامی حقوق سایت برای شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزادراه اصفهان - شیراز محفوظ است | © 2020 |