بخش های یک تا هفت آزادراه اصفهان شیراز
مسافر محترم قبل از مطالعه ویژگی های مربوط به هر بخش آزادراه، توجه شما را به نکات پر اهمیت ذیل جلب می نماییم:
- مبنای کیلومتر صفر و شروع آزادراه ابتدای رابط ورودی آزادراه از شمال استان فارس می باشد.
- برای ترافیک عبوری از سمت شیراز، کیلومترهای ذکر شده می بایست از عدد 224 کسر گردد و نقطه شروع آزادراه برای ترافیک عبوری از سمت شیراز ابتدای رابط ورودی قلات (سه راهی قلات) به سمت آزادراه است.
- کیلومتر های ذکر شده تقریبی می باشند و صرفا جهت اطلاع ترافیک عبوری و پایش و کسب اطلاعات کلی مسیر توسط رانندگان ذکر شده است.
- کیلومترهای اشاره شده در هر بخش برای نقاط میانی تبادل ها و یا سایر نقاط است که می بایست راننده محترم از حدود 5 کیلومتر قبل تر نسبت به آن توجه نماید.
- از کیلومتر 4 آزادراه (220 از شیراز) تا کیلومتر 54 (170 از شیراز) مسیر به صورت روسازی بتنی می باشد.
بخش اول - اصفهان تا ایزدخواست
- شروع و پایان مسیر: بخش اول مسیر که در واقع شروع آزادراه از سمت اصفهان است بعد از امین آباد و با ورود به حوزه استان فارس از رابط ورودی به آزادراه در 5 کیلومتری شمال ایزدخواست (کیلومتر 219 از شیراز) آغاز شده و به طول 5 کیلومتر تا تبادل زیرگذر دسترسی به شهر ایزدخواست ادامه می یابد.
- طول مسیر: 5 کیلومتر.
- توپوگرافی، اقلیم و آب و هوا: این بخش از مسیر بیابانی با پوشش گیاهی غالبا نیمه بیابانی و اقلیمی گرم و خشک و بسیار بادخیز می باشد.
- دسترسی ها به جاده های فرعی: دسترسی به شهر ایزدخواست که در شرق آزادراه قرار دارد از طریق زیرگذر در کیلومتر 10 آزادراه (کیلومتر 214 از شیراز) در انتهای این بخش میسر می باشد.
- دوربین های عوارضی (ETC): در کیلومتر 4 آزادراه (کیلومتر 220 از شیراز) در انتهای این بخش ایستگاه عوارض الکترونیکی ایزدخواست مستقر است.
- امکانات گردشگری مجاور مسیر آزادراه: در شرق مسیر آزادراه شهر تاریخی ایزدخواست که قدمت آن به دوره ساسانیان باز می گردد قلعه تاریخی ایزدخواست، یکی از نفوذناپذیر ترین قلعه های باستانی ایران و کاروانسرای عباسی و سد ساسانی (اولین سد قوسی جهان) از جاذبه های گردشگری مجاور مسیر آزادراه در این بخش هستند.
قطعه دوم – ایزدخواست تا تقاطع سمیرم
- شروع و پایان مسیر: بخش دوم آزادراه با رویه بتنی از کیلومتر 5 حوالی زیرگذر ارتباط با شهر ایزدخواست تا کیلومتر 56 آزادراه می باشد.
- طول مسیر: 51 کیلومتر.
- توپوگرافی، اقلیم و آب و هوا: منطقه کوهستانی با ارتفاع حدود 1800 متر با پوشش گیاهی نسبتا کوهستانی با درختچه ها و بوته های مقاوم است. این منطقه زمستان های سردی دارد و بسیار بادخیز است.
- دسترسی ها به جاده های فرعی: در انتهای مسیر تبادل سمیرم آباده قرار دارد که امکان دسترسی به سمیرم (در غرب) و آباده (در شرق) در بزرگراه قدیم اصفهان شیراز و مناطق مجاور به آزادراه را فراهم می سازد.
- دوربرگردان های عمومی: در کیلومترهای 10 (کیلومتر 214 از شیراز) و 38 (کیلومتر 186 از شیراز) این بخش از آزادراه دو دوربرگردان وجود دارد.
- مجتمع های خدمات رفاهی در دست احداث: مجتمع خدماتی رفاهی ایزدخواست در کیلومتر 10 سمت غرب آزادراه ( به سمت شیراز) در حال احداث می باشد.
- اماکن خاص در دست احداث: در کیلومتر 12 (کیلومتر 212 از شیراز) آزادراه ساختمان های بهره برداری، پلیس راه کوچک و بزرگ و نمازخانه و سرویس بهداشتی در حال احداث می باشند.
قطعه سوم – تقاطع سمیرم تا تبادل یاسوج
- شروع و پایان مسیر: بخش سوم آزادراه از کیلومتر 56 الی 101 می باشد.
- طول مسیر: 45 کیلومتر.
- توپوگرافی، اقلیم و آب و هوا: بخش سوم مسیر با تپه های بلند تشکیل شده است که آبروهای کوچک از آن عبور می کند. پوشش گیاهی این منطقه شامل بوته زار و درختچه های مقاوم به خشکی است و آب و هوای گرم و خشکی دارد با تابستان های گرم و زمستان های معتدل.
- دسترسی ها به جاده های فرعی: تبادل خسرو شیرین در کیلومتر 73 (کیلومتر 151 از شیراز) که در غرب به خسرو شیرین و در شرق به سمت جاده سمیرم ختم می شود، جاده محمد آباد در کیلومتر 83 (کیلومتر 141 از شیراز) که در غرب به سمت محمد آباد و در شرق به سمت بزرگ راه قدیم اصفهان شیراز منتهی میگردد و تبادل یاسوج اقلید در کیلومتر 103 (کیلومتر 121 از شیراز) قرار دارد که در سمت غرب به یاسوج و در شرق آزادراه به بزرگ راه قدیم اصفهان شیراز منتهی می گردد.
- مجتمع های خدمات رفاهی در دست احداث: مجتمع خدماتی رفاهی گورخری در کیلومتر 57 (کیلومتر 167 از شیراز) سمت شرق ( به سمت اصفهان) و مجتمع خدماتی رفاهی و فصل فرهنگ در کیلومتر 57 (کیلومتر 167 از شیراز) سمت غرب ( به سمت شیراز).
- اماکن خاص در دست احداث: در کیلومتر 57 (کیلومتر 167 از شیراز) ساختمان اورژانس، کیلومتر 74 (کیلومتر 150 از شیراز) ساختمانهای راهدارخانه و اورژانس و کیلومتر 103 (کیلومتر 121 از شیراز) ساختمانهای راهدارخانه، پلیس راه کوچک و بزرگ و امدادو نجات در حال احداث می باشد.
- پمپ بنزین موقت: در کیلومتر 57 (کیلومتر 167 از شیراز) سمت غرب مسیر (به سمت شیراز) و کیلومتر 82 (کیلومتر 142 از شیراز) سمت شرق مسیر (به سمت اصفهان) قرار دارند.
- دوربین های عوارضی (ETC): در کیلومتر 102 (کیلومتر 122 از شیراز) آزادراه ایستگاه عوارض الکترونیک یاسوج قرار دارد.
- امکانات گردشگری مجاور مسیر آزادراه: بلندترین پل آزادراهی ایران در کیلومتر 101 آزادراه (کیلومتر 123 از شیراز) پل شهید سلیمانی به طول 264 متر احداث گردیده که در ارتفاع 110 متری از دره قرار دارد. همچنین در مجاورت و شرق آزادراه شهر باستانی و تاریخی سده و در غرب شهر دژکرد که از جمله مناطق سردسیر کوهستانی واقع شده است.
قطعه چهارم – تبادل یاسوج تا کامفیروز
- شروع و پایان مسیر: بخش چهارم مسیر آزادراه از کیلومتر 101 تا 157 می باشد.
- طول مسیر: 56 کیلومتر.
- توپوگرافی، اقلیم و آب و هوا: این منطقه دارای رودخانه های کوچک دائمی یا فصلی می باشد و با جنگل های پراکنده بلوط پوشیده شده است با آب و هوای نیمه خشک و دمای معتدل تا گرم در تابستان و زمستان های نسبتا سرد.
- دسترسی ها به جاده های فرعی: تبادل کامفیروز در کیلومتر 156 (کیلومتر 68 از شیراز) قرار دارد که در شرق امکان دسترسی به منظقه کامفیروز و نواحی اطراف آزادراه ایجاد می کند.
- دوربرگردان های عمومی: در کیلومتر 124 (کیلومتر 100 از شیراز) و کیلومتر 145 (کیلومتر 79 از شیراز) و کیلومتر 159 (کیلومتر 65 از شیراز) ایجاد شده است.
- مجتمع های خدمات رفاهی در دست احداث: مجتمع خدماتی رفاهی تنگ براق در کیلومتر 112 (کیلومتر 112 از شیراز) سمت شرق ( به سمت اصفهان) در حال احداث می باشد.
- اماکن خاص در دست احداث: در کیلومتر 157 (کیلومتر 67 از شیراز) ساختمان اورژانس در حال احداث می باشد.
- پمپ بنزین موقت: در کیلومتر 129 (کیلومتر 95 از شیراز) سمت غرب مسیر (به سمت شیراز) قرار دارد.
- دوربین های عوارضی (ETC): در کیلومتر 158 آزادراه (کیلومتر 66 از شیراز) ایستگاه عوارض الکترونیکی کامفیروز قرار دارد.
- امکانات گردشگری مجاور مسیر آزادراه: دریاچه سد ملاصدرا، تنگ براق در شرق و آبشار مارگون و بهشت گمشده در غرب آزادراه، از جمله مراکز تفریحی و تفرجگاه های طبیعی این بخش از مسیر می باشد.
قطعه پنجم – کامفیروز تا تخت جمشید
- شروع و پایان مسیر: بخش پنجم مسیر آزادراه از کیلومتر 157 تا 182 می باشد.
- طول مسیر: 25 کیلومتر.
- توپوگرافی، اقلیم و آب و هوا: این منطقه از مسیر داراری پوشش گیاهی شامل درختان بلوط و بادام کوهی می باشد که دارای رودخانه های فصلی پرآب به همراه آب و هوای نیمه خشک است.
- دسترسی ها به جاده های فرعی: تبادل تخت جمشید در کیلومتر 182 (کیلومتر 42 از شیراز) آزادراه قرار دارد که در سمت شرق آزادراه امکان دسترسی به منطقه مرودشت و منطقه باستانی تخت جمشید و در غرب آزادراه دسترسی به روستای ممو و جاده قدیم کامفیروز را مهیا می سازد.
- مجتمع های خدمات رفاهی فعال: مجتمع خدمات رفاهی بهشت آفتاب در کیلومتر 159 (کیلومتر 65 از شیراز) سمت شرق ( به سمت اصفهان) فعال و در دسترس مسافرین می باشد.
- اماکن خاص در دست احداث: در کیلومتر 178 (کیلومتر 46 از شیراز) ساختمان راهدارخانه در حال احداث می باشد.
- دوربین های عوارضی (ETC): در کیلومتر 182 آزادراه (کیلومتر 42 از شیراز) ایستگاه عوارض الکترونیکی تخت جمشید قرار دارد.
- امکانات گردشگری مجاور مسیر آزادراه: دریاچه سد درودزن در شرق مسیر این بخش قرار دارد.
قطعه ششم – تخت جمشید تا تنگه خیاره
- شروع و پایان مسیر: بخش ششم مسیر آزادراه از کیلومتر 182 تا 212 می باشد.
- طول مسیر: 30 کیلومتر.
- توپوگرافی، اقلیم و آب و هوا: بخش ششم آزادراه دارای طبیعت خشک تر و بیشتر منطقه ای نیمه بیابانی با پوشش گیاهی مقاوم به خشکی است. رطوبت پایین و هوای غالبا خشک با تابستان های گرم و خشک و زمستان های سرد و خشک آب و هوای این منطقه را تشکیل داده است.
- دسترسی ها به جاده های فرعی: تبادل تنگ خیاره در کیلومتر 212 (کیلومتر 12 از شیراز) امکان دسترسی به بیضا (در شرق آزادراه) را ایجاد می نماید.
- دوربرگردان های عمومی: در کیلومتر 182 (کیلومتر 42 از شیراز) و کیلومتر 192 (کیلومتر 32 از شیراز) و کیلومتر 211 (کیلومتر 13 از شیراز) آزادراه قرار دارند.
- مجتمع های خدمات رفاهی فعال: مجتمع خدمات رفاهی بهار شیراز در کیلومتر 193 (کیلومتر 31 از شیراز) سمت غرب ( به سمت شیراز) و مجتمع خدمات رفاهی فردین رفاه فارس در کیلومتر 207 (کیلومتر 17 از شیراز) سمت شرق ( به سمت اصفهان) فعال و در دسترس مسافرین می باشند.
- اماکن خاص در دست احداث: در کیلومتر 203 (کیلومتر 21 از شیراز) ساختمانهای بهره برداری، پلیس راه کوچک و بزرگ، اورژانس و نمازخانه و سرویس بهداشتی در حال احداث می باشند.
- دوربین های عوارضی (ETC): در کیلومتر 211 (کیلومتر 13 از شیراز) آزادراه ایستگاه عوارض الکترونیکی تنگ خیاره قرار دارد.
- امکانات گردشگری مجاور مسیر آزادراه: شالیزارهای اطراف بیضا از جمله مناطق تفریحی و گردشگری می باشد که در نزدیکی این بخش از مسیر آزادراه قرار دارد.
قطعه ششم – تخت جمشید تا تنگه خیاره
- شروع و پایان مسیر: بخش هفتم مسیر آزادراه از کیلومتر 212 تا 224 می باشد
- طول مسیر: 12 کیلومتر.
- توپوگرافی، اقلیم و آب و هوا: بخش هفتم آزادراه دارای طبیعت نیمه خشک و کوهستانی با پوشش گیاهی متنوع با گیاهان مرتعی و درختان بلوط، انگور، گردو است. تابستان های گرم و زمستان های سرد و پربارش آب و هوای این منطقه را تشکیل داده است.
- دسترسی ها به جاده های فرعی: تبادل صدرا در کیلومتر 222 (کیلومتر 2 از شیراز) آزاداره در حال احداث و انجام عملیات خاکی می باشد که در شرق آزادراه به شهر صدرا دسترسی ایجاد می گردد و همچنین تبادل قلات در کیلومتر 224 (ابتدای آزاداره از مبدا شیراز به اصفهان) امکان دسترسی در شمال غربی آزادراه به سپیدان و یاسوج و در جنوب شرق به سمت گویم و شیراز را ایجاد می نماید.
- تبادل ها دوربرگردان های عمومی: کیلومتر 213 (کیلومتر 11 از شیراز) دوربرگردان به صورت روگذر قرار دارد، کیلومتر 216 آزادراه (کیلومتر 8 از شیراز) زیرگذر با دسترسی به منطقه ملوس جان، کیلومتر 222 (کیلومتر 2 از شیراز) تبادل با دسترسی به شهر صدرا و در کیلومتر 224 تبادل انتهایی آزادراه (نقطه شروع آزادراه از مبدا شیراز به اصفهان) قرار دارد.
- دوربین های عوارضی (ETC): در کیلومترهای 221 (کیلومتر 3 از شیراز) و 223 (کیلومتر 1 از شیراز) آزادراه ایستگاه عوارض الکترونیکی قرار دارد.
- امکانات گردشگری مجاور مسیر آزادراه: روستای ییلاقی قلات از جمله مناطق تاریخی و گردشگری می باشد که در نزدیکی این بخش از مسیر آزادراه قرار دارد.
جدول خلاصه مشخصات
قطعه | مسیر | طول | وضعیت | گیتها |
---|---|---|---|---|
۱ | اصفهان – ایزدخواست | ۵۰ km | فعال | - |
۲ | ایزدخواست – سمیرم | ۴۰ km | فعال | ایزدخواست |
۳ | سمیرم – تبادل یاسوج | ۳۵ km | فعال | سمیرم |
۴ | تبادل یاسوج – کامفیروز | ۳۰ km | فعال | تبادل یاسوج |
۵ | کامفیروز – تخت جمشید | ۳۵ km | فعال | کامفیروز، تخت جمشید |
۶ | تخت جمشید – تنگه خیاره | ۳۵ km | فعال | تنگه خیاره |