پل 214 – آزادراه اصفهان شیراز

پل 214

بومی سازی و خودکفایی

این پل در بخش طراحی و اجرا به طور کامل از توانمندی و تخصص نیروی مهندسی داخل کشور و همچنین نیروی فنی و کارگران بومی استفاده شده و در بخش مصالح اجرایی نیز تمامی مصالح به کار رفته در ساخت پل از ظرفیت های داخل کشور استفاده گردیده و همچنین 4 دستگاه شاریو مورد استفاده در ساخت عرشه  نیز طراحی و ساخت شرکت دره ساز می باشد.

روند عملیات اجرایی

پل صندوقه ای بتنی پس تنیده با مقطع متغیر می باشد که با استفاده از شاریوی پیش رونده عملیات ساخت عرشه انجام شده است. دستگاه شاریو پیش رونده یکی از تکنیک های نسبتا جدید در عرصه ساخت پل می باشد و برای هر پل بتنی طره ای صندوقه ای و Cable Stay با روش پس کشیده استفاده می گردد. همچنین در نواحی دارای شرایط توپوگرافی خاص من جمله در ه های عمیق و با صعوبت دسترسی کارایی بسیار مناسبی دارد.

مطابق برنامه زمانبدی اجرای این پل 1090 روز به پایان رسید.

نقشه مسیر

1
1

پل 214

موقعیت

پل در کیلومتر 900+214 آزادراه اصفهان شیراز همچنین در ارتفاع 2265 متری از سطح آبهای آزاد در مختصات جغرافیایی زیر واقع شده است.

  • Start Location : Easting: 601491.74 m
  • Northing: 339962.22 m
  • End Location : Easting: 601437.25 m
  • Northing: 339946.53  m
16540 متر مکعب

حجم کل بتن ریزی

65 متر

ارتفاع ستون ها

214 متر

طول پل

114 پارت

تعداد پارت بتنی عرشه

300 تن

وزن کل کابلها

2500 تن

وزن کل آرماتوربندی

4 دستگاه

تعداد شاریوی مورد استفاده

اهداف

  • ایجاد ارتباط آزادراه در مناطق صعب العبور، در حد فاصل دهانه دره عمیق به ارتفاع 107 متر .
  • جلوگیری از افزایش طول مسیر آزادراه.
  • کاهش هزینه تمام شده آزادراه از طریق کاهش طول مسیر.
  • حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و کمک به مسائل زیست بومی منطقه.
  • جلوگیری از تخریب زمین های زراعی و کمک به اقتصاد کشاورزی منطقه.
  • کاهش معارضین و افزایش سطح رضایت شهروندان.
  • اشتغال زایی و استفاده از نیروی کار بومی.

امتیازات

  • انتخاب گزینه برتر به لحاظ فنی و ریالی نسبت به سایر گزینه ها در طراحی فاز 1.
  • انتخاب نوع سازه براساس توانمندی اجرایی داخلی و خودکفایی پیمانکاران داخلی.
  • انتخاب نوع عرشه و نحوه اتصال عرشه به پایه های میانی بصورت قاب مسلح می باشد که این اتصال بمنظور تامین پایداری عرشه حین ساخت، نیاز به پایه های موقت را مرتفع می سازد.
  • طراحی پل دره ای در پلان بصورت کاملا مستقیم و در پروفیل طولی بر شیب ثابت 7/0 % واقع شده است.
  • طراحی و بارگذاری لرزه ای پل براساس نشریه 463 معاونت برنامه ریزی و راهبردی ریاست جمهوری، قابلیت مطابق با نقشه پهنه بندی خطر نسبی زمین لرزه در ایران (استاندارد 2800)، گستره مورد مطالعه این طرح بر پهنه با خطر نسبی متوسط و شتاب مبنای طرح g 34/0 در دوره بازگشت 475 ساله منطبق گردیده است.

نکات فنی خاص

مشخصات پل

  • طول پل:214 متر: تعداد سه دهانه به ترتیب 73 متر-125 متر-66 متر
  • ارتفاع ستون ها: 65 متر: ارتفاع پل از کف دره: 107 متر

  • حجم کل بتن ریزی: 16540 متر مکعب

  • وزن کل آرماتوربندی: 2500 تن

  • وزن کل کابل ها: 300 تن

  • تعداد پارت بتنی عرشه: 114 پارت

  • تعداد شاریوی مورد استفاده : 4 دستگاه