آزادراه اصفهان شیراز
معرفی
آزادراه اصفهان – شیراز حد فاصل اصفهان به شیراز به طول 225 کیلومتر و در (1+6) قطعه تعریف شده است. این آزادراه در حدود 8 کیلومتر قبل از شهر ایزدخواست شروع، و در امتداد تقریباً شمال به جنوب تا شمال شیراز ادامه مییابد. آزادراه ضمن عبور از کنار رودخانه ایزدخواست و آبادیهای خسرو و شیرین، منطقه کوهستانی چهاردره، شرق یاسوج (به فاصله حدود 50 کیلومتر)، تنگ براق، غرب سد ملاصدرا، شرق آبشار مارگون، بهشت گمشده، کامفیروز و عبور از ساحل حاصلخیز رودخانه کر به دشت بیضا میرسد و بالاخره در نقطهای به نام تنگ خیاره در شمال شهر شیراز خاتمه مییابد. در این آزادراه ده مجتمع خدماتی رفاهی درجه یک، و سایت گردشگری در حال برنامه ریزی و احداث است که وظیفه خدمت رسانی کامل به مسافرین محترم را دارد.
مقایسه مسیر آزادراه
با مسیر قبلی (به رنگ سیاه)
با مسیر قبلی
نقشه مسیر
قطعه یک
قطعه دو
قطعه سه
قطعه چهار
قطعه پنج
قطعه شش
قطعه هفت
اين آزادراه به طول 225 كيلومتر و 4 خطه (رفت و برگشت) داراي 584 دستگاه پل (جمعاً به طول 4052 متر) و 2 دستگاه گالري (جمعاً به طول 1372 متر) مي باشد و در مهندسي ارزش انجام شده 5 تونل پيشنهادي حذف گرديده است. اين آزادراه مسافت بين اصفهان و شيراز را به ميزان حدود 122 كيلومتر نسبت به مسير موجود كاهش داده است.
در اجراي مفاد اين قرارداد مسئوليت انجام مطالعات و خدمات مو ضوع قرارداد بعهده مهندسين مشاور پارس و كنترل هاي مهندسي مسير به مهندسين مشاور مترا، پل ها به مهندسين مشاور كرانه به كرانه پارس، تونل ها به مهندسين مشاور فراشار آسيا، مطالعات ژئو تكنيك طرح به مهندسان مشاور زميران و خدمات مهندسي مكانيك خاک و مطالعات ارزيابي زيست محيطي به مهندسين مشاور آمايشگران زيست محيطي آريا واگذار گرديد. به علاوه از سوي كارفرما مهندسين مشاور فراديد بعنوان دستگاه نظارت بخش اول آزادراه (قطعات 1 و 2 و 3) و مهندسين مشاور پل رود بعنوان دستگاه نظارت بخش دوم آزادراه (قطعات 4 و 5 و 6 و 7) انتخاب گرديد. طراحی باقیمانده آزادراه از حین آغاز پروژه اجرایی بر عهده مشارکت راهسازی و پارس گستر (گروه عمران ایران) بوده است.
از قطعه یک تا قطعه هفت
نسبت به مسیر موجود
پل
اجرای گالری
رویه بتنی
پل 214